[{"date":"2026-06-24 12:55:38","title":"Beslut kring \u00c5HS julfest st\u00e5r \u00e4nnu of\u00f6r\u00e4ndrat","content":"Debatten kring \u00c5HS julfest forts\u00e4tter. Under m\u00e5ndagen uttalade sig lantr\u00e5det Katrin Sj\u00f6gren (Lib) i \u00c5T, d\u00e4r hon sade att \u00e4ven landskapsregeringens julfest uteblir om \u00c5HS beslut st\u00e5r fast. Till Nya \u00c5land f\u00f6rtydligar hon dock att man inte vill l\u00e4gga ansvaret p\u00e5 \u00c5HS styrelse och ledningsgrupp. \u2013 Landskapet s\u00f6ker en helhet som ser till en lika behandling av alla anst\u00e4llda.<\/strong>\r\n\r\n\u00c5HS kommer inte att ha en julfest 2026, p\u00e5 grund av sparkraven fr\u00e5n landskapet. Samtidigt framkom det f\u00f6rra veckan att \u00c5lands landskapsregering beg\u00e4rde in anbud f\u00f6r julfesten till sina anst\u00e4llda och underlydande myndigheter, d\u00e4r det i upphandlingen framkom krav p\u00e5 bland annat 150 gram oxfil\u00e9 per person p\u00e5 menyn. Nu har lantr\u00e5det Katrin Sj\u00f6gren uttalat sig i \u00c5landstidningen kring \u00e4mnet, d\u00e4r hon menar att alla b\u00f6r behandlas lika och att landskapsregeringens julfest d\u00e4rf\u00f6r ocks\u00e5 uteblir om \u00c5HS beslut st\u00e5r fast.\r\n\r\n[caption id=\"attachment_319405\" align=\"alignnone\" width=\"1920\"]\"\" Lantr\u00e5det Katrin Sj\u00f6gren (Lib) vill se en r\u00e4ttvis behandling av alla anst\u00e4llda.[\/caption]\r\n\r\nNya \u00c5land ringde upp Sara Kemetter f\u00f6r att f\u00e5 hennes syn p\u00e5 debatten.\r\n

Hur st\u00e4ller du dig till Katrin Sj\u00f6grens uttalande i \u00c5landstidningen?<\/i><\/h4>\r\n\u2013 Jag kan bara konstatera att vi kommer att sammantr\u00e4da i augusti f\u00f6r att g\u00e5 vidare med \u00e4rendet och ta ett beslut kring fr\u00e5gan.\r\n

Tycker du det \u00e4r r\u00e4tt att l\u00e4gga ansvaret f\u00f6r hela landskapsregeringens julfest i era h\u00e4nder?<\/i><\/h4>\r\n\u2013 Nu har jag inte h\u00f6rt hela intervjun, men jag tror att hon kan ha blivit missf\u00f6rst\u00e5dd i sitt uttalande i tidningen.\r\n

Har det funnits n\u00e5gon kommunikation mellan lantr\u00e5det och \u00c5HS om detta eller fick ni h\u00f6ra om det f\u00f6rst via tidningen?<\/i><\/h4>\r\n\u2013 Nej, jag har f\u00e5tt h\u00f6ra om det via tidningen. Fr\u00e5n \u00c5HS sida \u00e4r det dock en operativ fr\u00e5ga och inte en styrelsefr\u00e5ga.\r\n

Har ni f\u00e5tt n\u00e5gra indikationer p\u00e5 n\u00e5gon form av bidrag som kan m\u00f6jligg\u00f6ra en julfest f\u00f6r \u00c5HS anst\u00e4llda?<\/i><\/h4>\r\n\u2013 Nej.\r\n

St\u00e5r ni fast vid ert tidigare beslut om julfesten?<\/i><\/h4>\r\n\u2013 Som sagt, ett slutgiltigt beslut kommer att tas i augusti s\u00e5 tills dess st\u00e5r det tidigare beslutet fast.\r\n

S\u00e5 vi f\u00e5r v\u00e4nta till augusti p\u00e5 ett slutgiltigt svar?<\/i><\/h4>\r\n\u2013 Ja till augusti, eller till jul.\r\n\r\n[caption id=\"attachment_319404\" align=\"alignnone\" width=\"1920\"]\"\" Ordf\u00f6rande i \u00c5HS styrelse, Sara Kemetter (S), s\u00e4ger att beslutet st\u00e5r fast tills vidare.[\/caption]\r\n

S\u00f6ker helhetsl\u00f6sning<\/h2>\r\nNya \u00c5land ringde \u00e4ven upp Katrin Sj\u00f6gren f\u00f6r en kommentar, d\u00e4r hon f\u00f6rtydligade sitt uttalande i \u00c5landstidningen.\r\n\r\n\u2013 S\u00e5klart kan man inte l\u00e4gga ansvaret p\u00e5 \u00c5HS styrelse och ledningsgrupp, sj\u00e4lvklart inte. Som jag har sagt tidigare \u00e4r \u00c5HS en sj\u00e4lvst\u00e4ndig myndighet, med sin egen HR-enhet och ekonomi, och de fattar sina egna beslut. Landskapsregering har det \u00f6vergripande ansvaret och det finns en rimlighet i att behandla alla landskapets anst\u00e4llda p\u00e5 ett likv\u00e4rdigt s\u00e4tt. \u00c5HS ska inte ha n\u00e5got ansvar f\u00f6r det, s\u00e4ger Katrin Sj\u00f6gren.\r\n

F\u00f6r att f\u00f6rtydliga, du menar allts\u00e5 inte att landskapsregeringens julfirande ligger och v\u00e4ger p\u00e5 huruvida \u00c5HS \u00e4ndrar beslutet om sitt julfirande?<\/i><\/h4>\r\n\u2013 Landskapet s\u00f6ker en helhet som ser till en lika behandling av alla anst\u00e4llda. Det betyder att vi i framtiden inte kan riskera ett s\u00e5dant h\u00e4r scenario i en liten fr\u00e5ga av stor symboliskt betydelse. Personalpolitikens stora linjedragningar beh\u00f6ver definitivt samordnas.\r\n

Sara Kemetter ber\u00e4ttade att hon f\u00e5tt till sig informationen om detta f\u00f6rst via tidningen. Kommer ni att tr\u00e4ffas fram\u00f6ver f\u00f6r att diskutera \u00e4mnet vidare?<\/i><\/h4>\r\n\u2013 Vi kommer nog inte m\u00f6tas f\u00f6r den specifika anledningen att diskutera just julfesten, men det har varit kontakt mellan tj\u00e4nsteinnehavarna och vi kommer forts\u00e4tta diskutera helheten och budgeten med styrelse och tj\u00e4nsteinnehavare.","thumb":"https:\/\/www.nyan.ax\/wp-content\/uploads\/2026\/06\/379102-641x345.jpg"},{"date":"2026-06-24 12:14:09","title":"Igelkottss\u00e4songen har b\u00f6rjat","content":"Igelkottarna kommer! Det \u00e4r nu under sommaren som man l\u00e4ttast kan f\u00e5 syn p\u00e5 de sm\u00e5 taggiga djuren i staden, skriver Mariehamns stad p\u00e5 sin hemsida.\r\n\r\nMellan juni och augusti f\u00e5r igelkottar sin enda kull f\u00f6r \u00e5ret. Ibland blir det tv\u00e5 om kullen f\u00f6ds tidigt i juni.\r\n\r\nMariehamns stad uppmanar stadens bilister att s\u00e4nka farten och h\u00e5lla uppsikt n\u00e4ra buskage f\u00f6r att undvika att k\u00f6ra p\u00e5 igelkottarna. \u00c4ven de som \u00e4ger robotgr\u00e4sklippare manas vara f\u00f6rsiktiga genom att endast klippa under dagtid.\r\n\r\nIgelkottarna hj\u00e4lper till i tr\u00e4dg\u00e5rdar genom att \u00e4ta upp sniglar som annars kan skada odlingar.","thumb":"https:\/\/www.nyan.ax\/wp-content\/uploads\/2021\/07\/279458-724x390.jpg"},{"date":"2026-06-24 12:01:03","title":"Ungas r\u00f6ster om st\u00f6d vid psykisk oh\u00e4lsa","content":"Sommarens g\u00e4stledare i Nya \u00c5land st\u00e5r medlemmar fr\u00e5n den ideella sociala tredje sektorn f\u00f6r. Vi har speciellt bett dem belysa utmaningar f\u00f6r det \u00e5l\u00e4ndska samh\u00e4llet sett ur deras perspektiv och hur dessa utmaningar kan hanteras p\u00e5 ett konstruktivt, l\u00f6sningsfokuserat s\u00e4tt.<\/strong>\r\n\r\nD\u00e5 R\u00e4dda Barnen m\u00f6tt \u00e5l\u00e4ndska ungdomar i \u00e5ldern 13\u201318 \u00e5r i olika sammanhang har teman som tangerar v\u00e4lm\u00e5ende, psykisk h\u00e4lsa och psykisk oh\u00e4lsa varit aktuella b\u00e5de n\u00e4r vi vuxna best\u00e4mt temat men ocks\u00e5 n\u00e4r unga sj\u00e4lva f\u00e5tt best\u00e4mma vad som \u00e4r viktigt att tala om.\r\n\r\nVi upplever att det finns en stor vilja hos unga p\u00e5 \u00c5land att dela med sig av sina erfarenheter f\u00f6r att bidra till att andra unga ska kunna hitta r\u00e4tt och f\u00e5 ett gott st\u00f6d. F\u00f6r att ta vara p\u00e5 och f\u00f6rmedla ungdomarnas r\u00f6ster vidare har vi d\u00e4rf\u00f6r valt att sammanst\u00e4lla en rapport. I rapporten \u201dUnga ber\u00e4ttar \u2013 Erfarenheter av st\u00f6d vid psykisk oh\u00e4lsa p\u00e5 \u00c5land\u201d samlar vi ungdomars tankar och erfarenheter kring vad som hj\u00e4lper, vad som hindrar och vad som f\u00e5r dem att k\u00e4nna sig lyssnade p\u00e5.\r\n\r\nUngdomarna <\/strong>vars r\u00f6ster h\u00f6rs i rapporten har mycket varierande erfarenhet. En del har omfattande erfarenhet av att s\u00f6ka och ta emot st\u00f6d medan andra h\u00e4nvisat till v\u00e4nners erfarenheter eller hur man uppfattar att n\u00e5got \u00e4r. Rapporten \u00e4r en samlad r\u00f6st, s\u00e5 alla kommer inte att k\u00e4nna igen sig i allt, men allas perspektiv \u00e4r viktiga.\r\n\r\nVi kan konstatera att det finns st\u00f6d att f\u00e5 p\u00e5 \u00c5land och att undomarna inte efterfr\u00e5gar stora f\u00f6r\u00e4ndringar. Vi h\u00f6r att m\u00e5nga har f\u00e5tt st\u00f6d n\u00e4r de beh\u00f6vt och att enskilda vuxna har gjort stor skillnad genom sitt bem\u00f6tande. Men de ungdomar vi m\u00f6ter vittnar ocks\u00e5 om en v\u00e4g som ofta \u00e4r b\u00e5de otydlig och f\u00f6r l\u00e5ng. N\u00e4r de v\u00e4l f\u00e5r hj\u00e4lp beskriver de ett system som \u00e4r s\u00e5rbart och som brister i kontinuitet och helhet.\r\n\r\nEtt av de <\/strong>tydligaste budskapen i rapporten \u00e4r att information om det st\u00f6d som finns inte n\u00e5r fram. Vi uppfattar att unga k\u00e4nner en os\u00e4kerhet kring n\u00e4r det \u00e4r \u201dr\u00e4tt\u201d att ta kontakt med olika st\u00f6dinsatser, s\u00e4rskilt n\u00e4r man k\u00e4nner att det faktiskt skulle beh\u00f6vas. St\u00f6d som finns n\u00e4ra ungdomarna i vardagen, s\u00e5 som skolcoach och -kurator, lyfts ofta som positiva att ta kontakt med generellt, men i diskussioner framkommer att ungdomar \u00e4nd\u00e5 k\u00e4nt sig os\u00e4kra f\u00f6r egen del. Vad vet personen verkligen n\u00e5got om och vilken typ av saker man f\u00e5r prata om? Det framkommer ocks\u00e5 en os\u00e4kerhet kring vad tj\u00e4nster inom KST och \u00c5HS faktiskt kan erbjuda. Bristen p\u00e5 saklig information f\u00f6der rykten och r\u00e4dsla, vilket g\u00f6r tr\u00f6skeln f\u00f6r att s\u00f6ka hj\u00e4lp on\u00f6digt h\u00f6g.\r\n\r\nDenna os\u00e4kerhet blir som st\u00f6rst vid allvarlig oh\u00e4lsa och akuta situationer. Ungdomarna efterfr\u00e5gar en extrem tydlighet kring vart man ska v\u00e4nda sig vid suicidtankar eller sv\u00e5r \u00e5ngest \u2013 oavsett om det g\u00e4ller n\u00f6dnumret 112 eller den psykiatriska jouren.\r\n\r\nSamtidigt finns<\/strong> det inre hinder som g\u00f6r att m\u00e5nga v\u00e4ntar f\u00f6r l\u00e4nge med att s\u00f6ka hj\u00e4lp. Ungdomar tvivlar ofta p\u00e5 sina egna behov med tankar som \u201djag m\u00e5r inte tillr\u00e4ckligt d\u00e5ligt\u201d eller \u201dandra har det v\u00e4rre\u201d. Skam och normer, som att killar f\u00f6rv\u00e4ntas klara sig sj\u00e4lva, spelar ocks\u00e5 en stor roll.\r\n\r\nUnga efterfr\u00e5gar m\u00f6jlighet till kontakt \u00e4ven utanf\u00f6r kontorstid d\u00e5 det inte g\u00e5r att styra psykiskt illam\u00e5ende till vissa tider och m\u00e5nga uppger att de m\u00e5r som s\u00e4mst p\u00e5 kv\u00e4llar eller n\u00e4tter. De v\u00e4lkomnar flexibla former f\u00f6r st\u00f6d, s\u00e5som digitala alternativ som komplement, men h\u00e4r men betonar vikten av att den de m\u00f6ter har lokal k\u00e4nnedom om \u00c5land och det \u00e5l\u00e4ndska st\u00f6dsystemet. Och det digitala alternativet beh\u00f6ver vara l\u00e4tt att anv\u00e4nda och komma ih\u00e5g.\r\n\r\nAtt ta steget<\/strong> och kontakta en st\u00f6dgivare eller myndighet kr\u00e4ver mod. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det avg\u00f6rande att ungdomar f\u00e5r positiv \u00e5terkoppling: \u201dDu har varit modig, du har gjort r\u00e4tt\u201d. En s\u00e5dan bekr\u00e4ftelse g\u00f6r att man v\u00e5gar ta kontakt och s\u00f6ka hj\u00e4lp igen. Inte bara till just den instansen, men ocks\u00e5 till andra. Hur man blir bem\u00f6tt av en vuxen speglas i senare kontakter eller i uteblivna kontakter.\r\n\r\nN\u00e4r kontakten v\u00e4l \u00e4r etablerad \u00e4r bem\u00f6tandet forts\u00e4ttningsvis alldeles centralt. Unga vill bli sedda och tagna p\u00e5 allvar. Den vuxna f\u00e5r g\u00e4rna vara lugn och lyh\u00f6rd, men ocks\u00e5 en aktiv lyssnare som hj\u00e4lper och tar ansvar genom att st\u00e4lla fr\u00e5gor. N\u00e4r detta fungerar kan det g\u00f6ra stor skillnad. N\u00e4r det brister riskerar f\u00f6rtroendet att g\u00e5 f\u00f6rlorat. Flera beskriver hur de g\u00e5ng p\u00e5 g\u00e5ng tvingats b\u00f6rja om fr\u00e5n b\u00f6rjan n\u00e4r kontaktpersoner byts ut eller samordningen brister. F\u00f6r en person som redan k\u00e4mpar kan detta bli \u00f6verm\u00e4ktigt. St\u00f6det beh\u00f6ver h\u00e4nga ihop och ungdomarna vill k\u00e4nna att n\u00e5gon f\u00f6ljer upp hur st\u00f6det faktiskt fungerar. Det m\u00e5ste f\u00f6ljas upp och fungera oberoende av ungdomens eller f\u00f6r\u00e4ldrarnas egen ork och f\u00f6rm\u00e5ga.\r\n\r\nFr\u00e5n R\u00e4dda <\/strong>Barnens sida kan vi konstatera att ungdomarnas behov och \u00f6nskem\u00e5l handlar om grundl\u00e4ggande saker som tydlighet, tillg\u00e4nglighet, kontinuitet och tillit.\r\n\r\nRapporten p\u00e5minner oss om hur s\u00e5rbar man \u00e4r n\u00e4r man inte m\u00e5r bra. Fr\u00e5n forskning vet vi att vissa grupper av barn har h\u00f6gre risk \u00e4n andra att drabbas av psykisk oh\u00e4lsa. Av erfarenhet vet vi ocks\u00e5 att alla kommer att m\u00f6ta utmaningar i livet. Att m\u00e5 d\u00e5ligt \u00e4r m\u00e4nskligt, men att s\u00f6ka hj\u00e4lp ska aldrig beh\u00f6va k\u00e4nnas som en \u00f6verm\u00e4ktig utmaning. R\u00e4dda Barnen utmanar alla vuxna med m\u00f6jlighet att p\u00e5verka beslut och alla vuxna i sin roll som st\u00f6dgivare att ta tillvara p\u00e5 det engagemang och de erfarenheter som ungdomarna delar med sig av. Ingen ungdom ska beh\u00f6va tveka om deras m\u00e5ende \u00e4r \u201dtillr\u00e4ckligt d\u00e5ligt\u201d f\u00f6r att de ska tas p\u00e5 allvar eller beh\u00f6va h\u00f6ra att de gjort fel, kontaktat fel instans. Genom att lyssna p\u00e5 ungdomarnas r\u00f6ster kan vi v\u00e4nda s\u00e5rbarhet till styrka.\r\n\r\n
\r\n

Ungdomarna efterfr\u00e5gar till exempel<\/h2>\r\nRiktad och tydlig (konkret och ungdomsanpassad) information om insatser och insatsernas inneh\u00e5ll\r\n\r\nAtt samarbetet mellan instanser fungerar (att man inte sj\u00e4lv eller ens kanske tr\u00f6tta \/sjuka f\u00f6r\u00e4ldrar m\u00e5ste ha stenkoll)\r\n\r\nAtt den vuxna tar ansvar vid \u00f6verf\u00f6ring till annan\/ny personal (underl\u00e4tta f\u00f6r och involvera ungdomen)\r\n\r\nSt\u00f6d till hela familjen\r\n\r\nEn medvetenhet om att alla f\u00f6r\u00e4ldrar inte har f\u00f6rm\u00e5gan att hj\u00e4lpa.\r\n\r\nRespektfullt bem\u00f6tande d\u00e5 man tar kontakt, s\u00e5 v\u00e5gar man ta kontakt igen\r\n\r\nFlexibelt st\u00f6d g\u00e4llande m\u00f6tesplats och individanpassad kommunikation\r\n\r\nAtt den vuxna tar ansvar i kommunikationen (st\u00e4ller fr\u00e5gor, lyssnar aktivt)\r\n\r\nSnabb tillg\u00e5ng till hj\u00e4lp\r\n\r\nM\u00f6jligheter till st\u00f6d utanf\u00f6r \u201ckontorstid\u201d\r\n\r\nL\u00e5gtr\u00f6skelfunktioner\r\n\r\nUngas kunskap om psykisk oh\u00e4lsa. Sv\u00e5rt att veta n\u00e4r man kan s\u00f6ka hj\u00e4lp och d\u00e5 var. M\u00e5r man tillr\u00e4ckligt d\u00e5ligt eller f\u00f6r d\u00e5ligt?\r\n\r\nUngas underskattning av sitt eget hj\u00e4lpbehov\r\n\r\nEn r\u00e4dsla att inte bli tagen p\u00e5 allvar\r\n\r\nNormer (s\u00e4rskilt g\u00e4llande killar) och skam\r\n\r\n<\/section>","thumb":"https:\/\/www.nyan.ax\/wp-content\/uploads\/2026\/06\/377421-641x345.jpg"},{"date":"2026-06-24 11:27:27","title":"M\u00e5nga fr\u00e5gor om sk\u00e4rg\u00e5rdsupphandling","content":"Det norska rederiet Torghatten har st\u00e4llt ett flertal fr\u00e5gor till landskapsregeringen om den aktuella sk\u00e4rg\u00e5rdsupphandlingen. Bland annat undrar man om det \u00e4nnu finns utrymme att diskutera \u00e5terk\u00f6psklausulen. Svaret fr\u00e5n landskapet \u00e4r nej.<\/strong>\r\n\r\nTidigare i \u00e5r meddelade landskapet att man inlett en upphandlingsprocess av det nya uppl\u00e4gget f\u00f6r sk\u00e4rg\u00e5rdstrafiken, genom att inleda en marknadsdialog. Det norska rederiet Torghatten, en av Norges st\u00f6rsta akt\u00f6rer inom f\u00e4rjetrafik, var snabbt intresserade \u2013 men har f\u00f6rt fram kritik om att upphandlingen inte m\u00f6jligg\u00f6r \u201dverklig konkurrens\u201d. Man anser bland annat att tiden f\u00f6r upphandlingen \u00e4r f\u00f6r sn\u00e4vt tilltagen. Oppositionen, Obundna, Moderaterna och Pro \u00c5land, har ocks\u00e5 kritiserat upphandlingen och i en \u00e5tg\u00e4rdsmotion tagit upp att man dels vill utnyttja \u00e5terk\u00f6psklausulen f\u00f6r f\u00e4rjorna, dels skjuta fram den stora upphandlingen.\r\n\r\nNu har rederiet Torghatten inkommit med en rad fr\u00e5gor till landskapsregeringen i upphandlingsportalen E-avrop om villkoren i upphandlingen. Man undrar bland annat om det \u00e4r en option eller ett villkor att k\u00f6pa f\u00e4rjorna M\/S Gudingen och M\/S Skiftet vid vunnet anbud. Landskapsregeringen svarar att det \u00e4r en option.\r\n\r\n\u201dVinnande anbudsgivare kan s\u00e5ledes v\u00e4lja mellan att i) inte k\u00f6pa n\u00e5gon f\u00e4rja alls, ii) k\u00f6pa den ena f\u00e4rjan eller iii) k\u00f6pa b\u00e5da f\u00e4rjorna\u201d, skriver man i sitt svar.\r\n\r\nTorghatten ifr\u00e5gas\u00e4tter ocks\u00e5 den korta tidsfristen fr\u00e5n avtal till start.\r\n\r\n\u201dMed kontraktsstart den 1 februari 2028 \u00e4r det inte realistiskt att nya fartyg kan hinna designas, planeras, byggas och levereras i tid f\u00f6r trafikstart. Vi noterade i den politiska debatten en uppgift om att det skulle finnas god tillg\u00e5ng till fartyg p\u00e5 marknaden, men vi delar inte den bilden\u201d, skriver man i sin formella fr\u00e5ga.\r\n\r\nDe s\u00e4ger att de granskat den europeiska f\u00e4rjemarknaden och har inte identifierat tillg\u00e4ngliga fartyg som kombinerar n\u00f6dv\u00e4ndig kapacitet, relevant regelanpassning och isklass f\u00f6r trafiken i den \u00e5l\u00e4ndska sk\u00e4rg\u00e5rden.\r\n\r\n\u201dMot denna bakgrund framst\u00e5r tillg\u00e5ng till den befintliga fartygsflottan och \u00e4ven aktiveringen av \u00e5terk\u00f6psklausulen som en viktig f\u00f6ruts\u00e4ttning f\u00f6r att andra akt\u00f6rer \u00e4n den nuvarande operat\u00f6ren ska kunna l\u00e4mna anbud i konkurrens.\u201d.\r\n\r\nMan fr\u00e5gar d\u00e4rf\u00f6r landskapsregeringen om beslutet att inte utnyttja \u00e5terk\u00f6psklausulen \u00e4r slutligt, eller om fr\u00e5gan \u00e4nnu \u00e4r \u00f6ppen f\u00f6r diskussion under f\u00f6rhandlingsdialogen.\r\n\r\nSvaret \u00e4r : \u201dFr\u00e5gan \u00e4r inte \u00f6ppen f\u00f6r diskussion\u201d.","thumb":"https:\/\/www.nyan.ax\/wp-content\/uploads\/2026\/03\/373004-641x345.jpg"},{"date":"2026-06-23 21:53:01","title":"Sj\u00e4tte raka nollpo\u00e4ngaren f\u00f6r IFK \u2013 storf\u00f6rlust hemma mot HJK","content":"

Tr\u00e4naren Roberth Bj\u00f6rknesj\u00f6s tredje match vid rodret slutade med \u00e4nnu en f\u00f6rlust, sj\u00e4tte raka f\u00f6r IFK, n\u00e4r HJK g\u00e4stade WHA och vann med 0-4 p\u00e5 tisdagskv\u00e4llen.<\/p>\r\n

Regnet \u00f6ste ner \u00f6ver WHA n\u00e4r domaren Amir Hajizadeh <\/b>bl\u00e5ste ig\u00e5ng matchen. Resultatet till trots var det IFK som tog tag i taktpinnen direkt. Efter femton minuter spelade Adam Larsson<\/b>, efter att ha snott bollen fr\u00e5n HJK:s m\u00e5lvakt Jesse \u00d6st,<\/b> fram bollen till Anttoni Huttunen<\/b> som trots ett m\u00e5lvaktsfritt m\u00e5l sk\u00f6t \u00f6ver fr\u00e5n cirka elva meter.<\/p>\r\n

IFK hade spel\u00f6vertaget i inledningen av matchen och lyckades med det de haft sv\u00e5rt med under s\u00e4\u00e4songen: att f\u00e5 till ett spel p\u00e5 offensiv planhalva samtidigt som de h\u00f6ll en kompakt defensiv.<\/p>\r\n

Men m\u00f6ter man HJK f\u00e5r man inte g\u00f6ra misstag. Det visade sig i 30:e minuten n\u00e4r HJK fick en kontring d\u00e4r bollen landade hos en fri Teemu Pukki<\/b> i IFK:s straffomr\u00e5de och de cirka 120 bortasupportrarna fick jubla d\u00e5 HJK tog ledningen.<\/p>\r\n

N\u00e4r f\u00f6rsta halvlek bl\u00e5stes av stod det 0-1 till HJK.<\/p>\r\n

IFK gjorde ett byte i halvlek d\u00e5 Tuomas Koivisto<\/b> bytte plats med Noah Nurmi<\/b>.<\/p>\r\n

HJK tog \u00f6ver spelet i andra halvleken och med 56 minuter spelade nickade Teemu Pukki i ribban.<\/p>\r\n

Med ungef\u00e4r en timme spelad fick HJK ett anfall d\u00e4r Alexander Ring<\/b> passade bollen till Mads Borchers<\/b> som stod helt fri i bortre delen av straffomr\u00e5det och enkelt kunde placera in 0-2.<\/p>\r\n

Matchen hann knappt bl\u00e5sas ig\u00e5ng innan Lassi Lappalainen <\/b>ut\u00f6kade g\u00e4sternas ledning till 0-3.<\/p>\r\n

I 68:e minuten gjorde IFK ett dubbelbyte d\u00e4r Adam Larsson och Luke Pearce<\/b> byttes ut mot Wille Nunez<\/b> och Nikolaos Dosis<\/b>.<\/p>\r\nMed 83 minuter spelade gjorde IFK ytterligare ett dubbelbyte d\u00e5 Leo Andersson<\/strong> och Aaro Soiniemi<\/strong> byttes in mot Sebastian Dahlstr\u00f6m<\/strong> och Anttoni Huttunen. Men bytena fick inte \u00f6nskad effekt och minuten senare gjorde HJK 0-4 d\u00e5 Lassi Lappalainen gjorde sitt andra m\u00e5l f\u00f6r matchen. Mer \u00e4n s\u00e5 h\u00e4nde inte i matchen och HJK fick resa hem med tre po\u00e4ng till Helsingfors.\r\n\r\nN\u00e4sta match f\u00f6r IFK \u00e4r hemma mot ligaettan FC Inter p\u00e5 l\u00f6rdag.","thumb":"https:\/\/www.nyan.ax\/wp-content\/uploads\/2026\/06\/SNA8507-kopiera-641x345.jpg"},{"date":"2026-06-23 20:39:24","title":"\u00c5U:s cupkvartsfinal spikad","content":"\u00c5land United spelar kvartsfinal i Finlands cup onsdag 1 juli n\u00e4r KuPS bes\u00f6ker Wikl\u00f6f Holding Arena.<\/strong>\r\n\r\nEfter onsdagens vinst mot Ilves i \u00e5ttondelen med 2-1 blev \u00c5land United klara f\u00f6r kvartsfinal i Finlands cup. Motst\u00e5ndet blir ligatv\u00e5an KuPS, som vann sin \u00e5ttondel mot Gnistans med 2-0, och matchen spelas onsdag 1 juli klockan 19.00 p\u00e5 WHA. Senast \u00c5land United m\u00f6tte KuPS blev det en 1-6 f\u00f6rlust hemma p\u00e5 WHA. Det vinnande laget st\u00e4lls mot antingen PK-35 Vanda eller HJK i semifinal. I fjol tog sig \u00c5land United till cupfinal d\u00e4r de f\u00f6rlorade mot HJK med 1-3. \u00d6vriga kvartsfinaler spelas mellan EBK \u2013 FC Honka, PK-35 Vanda \u2013 HJK och HPS \u2013 Apollo.","thumb":"https:\/\/www.nyan.ax\/wp-content\/uploads\/2026\/06\/378990-641x345.jpg"},{"date":"2026-06-23 18:46:13","title":"Kolonisterna dominerar p\u00e5 \u00d6nningebymuseet i sommar","content":"\u00d6nningebymuseet i Jomala uppm\u00e4rksammar i \u00e5r \u00f6nningebykolonisternas liv och konst genom att visa 250 verk ur samlingen.<\/strong>\r\n\r\nEtt rum inne i museet till\u00e4gnas kolonigrundaren Victor Westerholms<\/strong> konstskapande. Tavlorna f\u00f6rest\u00e4ller ofta idylliska landskap, bland annat fr\u00e5n hans hem i Tomtebo vid Lemstr\u00f6ms kanal. Kjell Ekstr\u00f6m<\/strong> \u00e4r ordf\u00f6rande i \u00d6nningeby hembygdsf\u00f6rening och ber\u00e4ttar inlevelsefullt om Westerholms livsskeenden.\r\n\r\n\u2013 Victor Westerholm kan r\u00e4knas som en av Finlands f\u00f6rsta impressionister. Han blev inspirerad av den franska konstv\u00e4rlden, efter att ha rest dit ett antal g\u00e5nger. Det \u00e4r roligt att f\u00e5 lyfta hans konst, eftersom st\u00f6rre namn s\u00e5som J.A.G Acke<\/strong> tidigare har \u00f6vergl\u00e4nst, s\u00e4ger han.\r\n\r\n[caption id=\"attachment_319223\" align=\"alignnone\" width=\"1920\"]\"\" Kjell Ekstr\u00f6m \u00e4r ordf\u00f6rande i \u00d6nningeby hembygdsf\u00f6rening.[\/caption]\r\n\r\nKonstn\u00e4rsparet Raffaello Gambogi<\/strong> och Elin Danielsson-Gambogi<\/strong> anl\u00e4nde till \u00d6nningeby \u00e5r 1901. P\u00e5 \u00c5land fann paret inspiration till nya verk. Deras relation var ingen dans p\u00e5 rosor och pr\u00f6vades kraftigt efter en utom\u00e4ktenskaplig aff\u00e4r.\r\n\r\n\u2013 Jag tror att Westerholm tyckte att det var lite jobbigt med italienska gr\u00e4l p\u00e5 Tomtebo, s\u00e4ger Kjell Ekstr\u00f6m.\r\n

Livet p\u00e5 \u00d6nningebyvis<\/h2>\r\nInne i museets stenladug\u00e5rd finns verk av kvinnliga \u00d6nningebykolonister. Majoriteten av de kvinnliga konstn\u00e4rerna gifte sig aldrig. I slutet av 1800-talet s\u00e5g man i allm\u00e4nhet snett p\u00e5 umg\u00e4nge mellan ogifta kvinnor och m\u00e4n, vilket gjorde gemenskapen p\u00e5 \u00d6nningeby unik. Enligt Kjell Ekstr\u00f6m var Elin Danielsson-Gambogi kritisk till vissa av parens livsstil.\r\n\r\n\u2013\u00a0Hon sa vid ett tillf\u00e4lle att paret borde gifta sig nu om de ska \u00e5ka till Helsingfors. Man kan inte forts\u00e4tta att bo p\u00e5 \u00d6nningebyvis, ber\u00e4ttar Kjell Ekstr\u00f6m.\r\n\r\n[caption id=\"attachment_319221\" align=\"alignnone\" width=\"1920\"]\"\" Inne i stenladug\u00e5rden h\u00e4nger det verk av kvinnliga \u00d6nningebykolonister.[\/caption]\r\n\r\nBakom museets kassa st\u00e5r Wilma Nordberg<\/strong> fr\u00e5n F\u00f6gl\u00f6. Under sommaren kommer hon att jobba p\u00e5 \u00d6nningebymuseet.\r\n\r\n\u2013 Det har varit kul och l\u00e4rorikt att vara h\u00e4r. Jag studerar bildkonst i Jakobstad under resten av \u00e5ret, s\u00e4ger Wilma Nordberg.\r\n\r\n[caption id=\"attachment_319220\" align=\"alignnone\" width=\"1920\"]\"\" Wilma Nordberg sommarjobbar p\u00e5 museet.[\/caption]\r\n\r\n
\r\n

\u00d6NNINGEBYKOLONIN<\/h2>\r\nDen finl\u00e4ndske landskapsm\u00e5laren Victor Westerholm grundade 1886 \u00d6nningebykolonin p\u00e5 \u00c5land, d\u00e4r b\u00e5de finl\u00e4ndska och svenska konstn\u00e4rer ingick. Till de mest k\u00e4nda h\u00f6r J.A.G. Acke, Elin Danielson-Gambogi, Hanna R\u00f6nnberg och Edvard Westman. Kolonin var med och introducerade det nya franskinspirerade friluftsm\u00e5leriet i Finland, och var verksam fram till f\u00f6rsta v\u00e4rldskrigets utbrott.\r\n\r\nK\u00e4lla: onningeby.com\r\n\r\n<\/section>","thumb":"https:\/\/www.nyan.ax\/wp-content\/uploads\/2026\/06\/378941-641x345.jpg"},{"date":"2026-06-23 17:59:02","title":"Mariehamn blir hemmahamn till segelskeppet Anny von Hamburg","content":"F\u00f6r ungef\u00e4r en vecka sedan anl\u00e4nde segelskeppet Anny von Hamburg till Sj\u00f6kvarteret, vilket nu blir skeppets hemmahamn. Skeppare Juha Pokka ber\u00e4ttar att omgivningen och turisterna utg\u00f6r perfekta omst\u00e4ndigheter f\u00f6r skeppet. \u2013 Er statistik i Mariehamn visar ganska tydligt att h\u00e4r finns kapacitet, potential och samarbetsm\u00f6jligheter, s\u00e4ger han.<\/strong>\r\n\r\nDet tyska skeppet Anny von Hamburg ligger nu i Sj\u00f6kvarteret i Mariehamn, d\u00e4r det ska stanna. Nya \u00c5land f\u00e5r en rundtur och pratar med skeppare Juha Pokka. Skeppet byggdes 1914 och k\u00f6ptes av nutida \u00e4gare 2022 i d\u00e5ligt skick.\r\n\r\n\u2013 Det var ett s\u00e5 kallat ladug\u00e5rdsfynd, s\u00e4ger Juha Pokka, som sj\u00e4lv har varit med och fixat upp skeppet sedan det k\u00f6ptes.\r\n\r\n[caption id=\"attachment_319389\" align=\"alignnone\" width=\"1920\"]\"\" Nuvarande \u00e4gare k\u00f6pte skeppet 2022 och har sedan dess rustat upp det.[\/caption]\r\n\r\nDe senaste \u00e5ren har skeppet st\u00e5tt i Eken\u00e4s, men flyttades p\u00e5 grund av l\u00e5ga m\u00e4ngder bes\u00f6kare.\r\n\r\n\u2013 Plan A var egentligen att den skulle st\u00e5 i Mariehamn, och sen blev det plan B, och vi valde Eken\u00e4s.\r\n\r\nSamtidigt gjordes statistikkontroller som visade att det inte fanns n\u00e5gon uppmuntrande statistik f\u00f6r Eken\u00e4s, medan Mariehamn b\u00e5de kunde f\u00f6rse dem med kryssningsfartygskaj och bes\u00f6kare.\r\n\r\n\u2013 Jag kollade statistik och sade att det \u00e4r dags att b\u00f6rja flytta. Er statistik i Mariehamn visar ganska tydligt att h\u00e4r finns kapacitet, potential och samarbetsm\u00f6jligheter, och bekanta m\u00e4nniskor s\u00e5klart. Jag har haft flera uppdrag h\u00e4r, s\u00e4ger han, och forts\u00e4tter:\r\n\r\n\u2013 I Eken\u00e4s fanns inte kundkretsen, det var mestadels \u00e4ldre personer.\r\n\r\n[caption id=\"attachment_319387\" align=\"alignnone\" width=\"1920\"]\"\" Mariehamn valdes som ny hemmahamn p\u00e5 grund av potentialen med bes\u00f6kare.[\/caption]\r\n

Passar in i milj\u00f6n<\/h2>\r\nJuha Pokka ber\u00e4ttar att de specialiserar sig p\u00e5 privatkryssningar.\r\n\r\n\u2013 Vi kan ha hela familjer eller f\u00f6retag, tv\u00e5-dagars kryssningar \u00e4r v\u00e5r nisch, inte s\u00e5dana korta fyra timmars kryssningar. N\u00e4r vi ligger i kajen kan den ocks\u00e5 hyras som festlokal, man beh\u00f6ver inte segla.\r\n\r\n[caption id=\"attachment_319388\" align=\"alignnone\" width=\"1920\"]\"\" Skeppet kan hyras som festlokal n\u00e4r den ligger i kajen.[\/caption]\r\n\r\nAnny von Hamburg har bes\u00f6kt \u00c5land f\u00f6rr, men d\u00e5 i v\u00e4stra hamnen.\r\n\r\n\u2013 Det \u00e4r ett tyskt fartyg byggt 1914, s\u00e5 chansen finns att den kan ha korsat v\u00e4gar med Pommern.\r\n\r\nJuha Pokka menar dock att skeppet passar som b\u00e4st i Sj\u00f6kvarteret.\r\n\r\n\u2013 Hon passar s\u00e5 fint in h\u00e4r i Sj\u00f6kvarteret med omgivningen.\r\n\r\nHan betonar n\u00e5got som \u00e4ven \u00e4garen sj\u00e4lv skrivit ut p\u00e5 Facebook, att skeppet hade lika m\u00e5nga bes\u00f6kare under en s\u00f6ndag i Mariehamn som under b\u00e5da sina \u00e5r i Eken\u00e4s.\r\n\r\n[caption id=\"attachment_319391\" align=\"alignnone\" width=\"1920\"]\"\" Anny von Hamburg byggdes 1914 och \u00e4r cirka 28 meter l\u00e5ngt.[\/caption]","thumb":"https:\/\/www.nyan.ax\/wp-content\/uploads\/2026\/06\/379081-641x345.jpg"},{"date":"2026-06-23 17:39:55","title":"Wargh: \u201dPrestationen finns d\u00e4r nu m\u00e5ste po\u00e4ngen b\u00f6rja komma\u201d","content":"Trots den tunga f\u00f6rlusten borta i Ule\u00e5borg i torsdags, d\u00e4r Oulu tog ledningen i matchens sista spark, ser IFK Mariehamns vd och sportchef Jimmy Wargh flera positiva tecken i lagets utveckling. \u2013 Det blev en tung f\u00f6rlust p\u00e5 grund av m\u00e5let i slutet. Men prestationen finns d\u00e4r, och den \u00e4r v\u00e4rd po\u00e4ng. Vi tog stora steg fram\u00e5t j\u00e4mf\u00f6rt med tidigare matcher, s\u00e4ger Wargh.<\/strong>\r\n\r\nF\u00f6rlusten sved, inte minst eftersom avg\u00f6randet kom sent i matchen, men fokus efter\u00e5t har legat p\u00e5 prestationen snarare \u00e4n resultatet.\r\n\r\nEnligt Jimmy Wargh \u00e4r tr\u00e4narstaben \u00f6vertygad om att resultaten kommer om laget forts\u00e4tter prestera p\u00e5 samma niv\u00e5.\r\n\r\n\u2013 N\u00e4r prestationen sitter s\u00e5 kommer po\u00e4ngen att b\u00f6rja trilla in. Vi fokuserar p\u00e5 det vi kan p\u00e5verka, inte bara p\u00e5 resultatet, s\u00e4ger han och forts\u00e4tter:\r\n\r\n\u2013 F\u00f6rlusten svider. Vi sl\u00e4pper in tv\u00e5 m\u00e5l p\u00e5 fasta situationer och d\u00e4r m\u00e5ste vi bli b\u00e4ttre.\r\n

Ny energi efter tr\u00e4narbytet<\/h2>\r\nTrots den tuffa resultatraden, d\u00e4r IFK efter elva ligamatcher inte vunnit en enda och bara skrapat ihop fyra po\u00e4ng, beskriver Wargh st\u00e4mningen i spelartruppen som fortsatt god.\r\n\r\n\u2013 Den har varit hyfsat bra under hela s\u00e4songen. Men n\u00e4r en ny tr\u00e4nare kommer in b\u00f6rjar alla spelare fr\u00e5n noll, vilket g\u00f6r att det blir mer intensivt och spelarna vill visa upp sig.\r\n\r\nHan menar att flera spelare h\u00f6jt sig efter tr\u00e4narbytet.\r\n\r\n\u2013 En del spelare har varit mer p\u00e5 t\u00e5rna.\r\n\r\nSedan tr\u00e4narbytet har Wargh inte bara fortsatt som vd och sportchef utan ocks\u00e5 klivit in som assisterande tr\u00e4nare. N\u00e5got han medger att inte \u00e4r optimalt.\r\n\r\n\u2013 Det g\u00e5r \u00f6ver sommaren, men det \u00e4r lite f\u00f6r mycket. Jag har delegerat lite mer p\u00e5 kontoret, men det \u00e4r allt annat \u00e4n optimalt. Vi m\u00e5ste se hur eller vad vi g\u00f6r till h\u00f6sten. Men att ha tv\u00e5 assisterande tr\u00e4nare var en av f\u00f6ruts\u00e4ttningarna n\u00e4r Roberth Bj\u00f6rknesj\u00f6<\/strong> tog \u00f6ver huvudansvaret s\u00e5 det f\u00e5r vi helt enkelt l\u00f6sa.\r\n\r\nTrots att tr\u00e4narbytet \u00e4nnu inte gett utslag i tabellen tror Wargh att laget \u00e4r p\u00e5 r\u00e4tt v\u00e4g.\r\n\r\n\u2013 Vi beh\u00f6ver komma upp i en liknande prestation som mot Oulu. Vi m\u00e5ste lyckas med omst\u00e4llningarna och ha samma intensitet, men vara noggrannare i b\u00e5de offensiva och defensiva fasta situationer.\r\n\r\nHan ser fortfarande goda m\u00f6jligheter att v\u00e4nda s\u00e4songen.\r\n\r\n\u2013 Jag tror definitivt att vi kan v\u00e4nda det h\u00e4r. N\u00e4r det kommer att ske vet jag inte d\u00e5 vi har tv\u00e5 tuffa matcher mot HJK och FC Inter den h\u00e4r veckan. Men v\u00e5rt nya m\u00e5l \u00e4r att ha tv\u00e5 lag bakom oss n\u00e4r serien \u00e4r slut. S\u00e5 l\u00e4nge prestationerna \u00e4r bra och vi blir lite b\u00e4ttre hela tiden ser jag alla m\u00f6jligheter till att det ska ske, s\u00e4ger Jimmy Wargh.\r\n

Transferf\u00f6nstret n\u00e4rmar sig<\/h2>\r\nEfter elva matcher har IFK Mariehamn gjort sex m\u00e5l och sl\u00e4ppt in 19. Samtidigt n\u00e4rmar sig sommarens transferf\u00f6nster och klubben unders\u00f6ker m\u00f6jligheterna att f\u00f6rst\u00e4rka truppen.\r\n\r\n\u2013 Vi jobbar och tittar \u00f6ver alternativen. L\u00e5neavtalen f\u00f6r Adam Stroud<\/strong> och Luke Pearce<\/strong> g\u00e5r ut sista juni. Om de inte f\u00f6rl\u00e4ngs beh\u00f6ver vi ta in n\u00e5gon i st\u00e4llet f\u00f6r dem, s\u00e4ger Wargh.\r\n\r\nKlubben f\u00f6r diskussioner med b\u00e5da spelarna och deras agenter, men n\u00e5gra beslut \u00e4r \u00e4nnu inte fattade.\r\n\r\n\u2013 Vi tittar och sonderar terr\u00e4ngen, men det \u00e4r en ekonomisk utmaning. Vi har f\u00f6rt en dialog med agenterna, men inget \u00e4r helt klart \u00e4nnu. F\u00f6rhoppningsvis vet vi mer p\u00e5 torsdag eller fredag.\r\n

Diskussioner med ny sponsor<\/h2>\r\nP\u00e5 senare tid har det f\u00f6rekommit uppgifter till Nya \u00c5land om att IFK Mariehamn redan skulle ha ett sponsoravtal klart med Paf inf\u00f6r n\u00e4sta s\u00e4song, d\u00e5 den finska spelmarknaden \u00f6ppnas upp.\r\n\r\nWargh bekr\u00e4ftar att diskussioner f\u00f6rs men f\u00f6rklarar att inget \u00e4r klart. Han menar \u00e4ven att ett eventuellt framtida avtal inte kommer p\u00e5verka klubbens agerande p\u00e5 transfermarknaden redan nu.\r\n\r\n\u2013 D\u00e5 skulle man beh\u00f6va l\u00e5na pengar och s\u00e5 vidare, och det \u00e4r inget som \u00e4r aktuellt p\u00e5 det s\u00e4ttet.\r\n

Hur stora summor handlar diskussionerna med Paf om?<\/i><\/h4>\r\n\u2013 \u00c4n har vi inget p\u00e5skrivet. Men Paf skulle nog bli en av v\u00e5ra st\u00f6rre sponsorer. Men jag kan inte s\u00e4ga n\u00e5got om summor och detaljer.\r\n

Nytt spelsystem<\/h2>\r\nInf\u00f6r s\u00e4songen byggdes spelartruppen fr\u00e4mst f\u00f6r att spela ett 4\u20134\u20132 med diamant. Efter tr\u00e4narbytet har laget i st\u00e4llet g\u00e5tt \u00f6ver till 4\u20133\u20133, n\u00e5got som p\u00e5verkar vilka spelartyper klubben nu s\u00f6ker.\r\n\r\n\u2013 Jag och tr\u00e4nargruppen har pratat om vad som beh\u00f6vs. I det spelsystem som Roberth Bj\u00f6rknesj\u00f6 vill spela kr\u00e4vs det lite andra egenskaper hos spelarna \u00e4n det truppen \u00e4r byggd f\u00f6r.\r\n\r\nOm IFK v\u00e4ljer att v\u00e4rva under sommaren ska det d\u00e4rf\u00f6r vara spelare som kan bidra med n\u00e5got som saknas i dagens trupp.\r\n\r\n\u2013 Om det kommer in n\u00e5gon ska det vara n\u00e5gon som kan tillf\u00f6ra n\u00e5got som vi inte redan har, s\u00e4ger Wargh.","thumb":"https:\/\/www.nyan.ax\/wp-content\/uploads\/2026\/06\/379019-641x345.jpg"},{"date":"2026-06-23 14:46:28","title":"Fr\u00e5n dinosaurier till pansarvagnar","content":"Om inte \u00e5sikten om mig bland de som k\u00e4nner mig \u00e4r att jag \u00e4r en historien\u00f6rd, s\u00e5 blir jag n\u00e4stan m\u00f6rkr\u00e4dd \u2013 eller s\u00e5 k\u00e4nner personen i fr\u00e5ga mig inte tillr\u00e4ckligt bra. F\u00f6r det st\u00e4mmer, \u00e4nda sedan barnsben har jag intresserat mig f\u00f6r historia, och fast jag inte valt det som yrke s\u00e5 ligger historia fortfarande lika n\u00e4ra mitt hj\u00e4rta som musiken. Fr\u00e5n dinosaurier och riddare i dagis\u00e5ldern, till pansarvagnar och gammal arkitektur i nutid, s\u00e5 t\u00e4nker jag dagligen p\u00e5 n\u00e5gonting relaterat till historia.\r\n\r\nF\u00f6r mig \u00e4r inte historia bara krig och gamla kungar som stereotypen lyder, utan historien \u00e4r ocks\u00e5 p\u00e5 s\u00e4tt och vis allt som omger oss. Den gamla gungstolen som st\u00e5r hemma hos dina farf\u00f6r\u00e4ldrar har en historia. Bilar och b\u00e5tar som st\u00e5r oss s\u00e5 n\u00e4ra och k\u00e4ra p\u00e5 \u00c5land \u2013 de har ju ocks\u00e5 en historia. Att allting har en historia g\u00f6r ju p\u00e5 s\u00e4tt och vis oss alla till historien\u00f6rdar.\r\n\r\nF\u00f6r vem av oss<\/strong> kan \u00e4rligen s\u00e4ga att vi inte \u00e4r intresserade av n\u00e5gonting? Min po\u00e4ng \u00e4r inte att alla ska krypa ner i soffan och b\u00f6rja l\u00e4sa om Karl den XII, utan kanske att f\u00f6r skojs skull t\u00e4nka p\u00e5 vad historia betyder f\u00f6r dig. \u00c4r det bara \u00e4mnet du g\u00e4spade \u00e5t under h\u00f6gstadiet eller n\u00e5got mer? Kanske du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att sl\u00e4ktforska eller bes\u00f6ka ruinerna i Bomarsund. Kanske du beundrar v\u00e5ra sten\u00e5krar eller gamla hus lite mer n\u00e4sta g\u00e5ng du r\u00f6r dig utomhus.\r\n\r\nMen att vara historieintresserad nuf\u00f6rtiden inneb\u00e4r ocks\u00e5 ett visst ansvar. Ett ansvar att faktiskt ta l\u00e4rdom av de hemskheter och fel som vi gjort under historien. Att inte l\u00e5ta dessa upprepas \u2013\u00a0och l\u00e5ta m\u00e4nniskof\u00f6raktande ideologier d\u00f6 ut. N\u00e4tet idag kan vara en fantastisk tillg\u00e5ng f\u00f6r de som vill s\u00e4tta sig in i nischade historiska \u00e4mnen, men det kan ocks\u00e5 vara b\u00f6rdig mark f\u00f6r spridning av propaganda som borde vara utd\u00f6d sedan l\u00e4nge. Klyftan mellan de tv\u00e5 kan vara kusligt liten. S\u00e4rskilt f\u00f6r unga \u00e4r det sv\u00e5rt att veta vad man ska tro p\u00e5 och vad man borde klicka bort direkt. De politiska \u00e5siker som splittrar oss kommer kanske alltid att vara rotade i historien, men om vi \u00e5terupplivar konflikter som bara sliter oss is\u00e4r \u2013 vem g\u00f6r vi en tj\u00e4nst d\u00e5?","thumb":"https:\/\/www.nyan.ax\/wp-content\/uploads\/2026\/06\/378849-641x345.jpg"}]